Perioada Stresanta a Tezelor – Cum o gestionam?
In perioada stresanta a tezelor elevii se confrunta cu dificultatile primului semestru scolar. De multe ori stresul tezelor este principalul vinovat al notelor scazute, in ciuda eforturilor depuse de elevi pentru a invata materia.
Teama de teze poate fi cauzata de mai multi factori, precum:
- presiunea examinarii in sine;
- neincrederea in fortele proprii si capacitatea de a intelege si retine materia;
- stilul profesorului care preda materia respectiva;
- invatatul pe ultima suta de metri care da nesiguranta elevilor pe materia parcursa;
- teama elevilor ca subiectele tezei vor viza acele parti din materie pe care nu le-au inteles sau pe care nu au reusit sa le invete pana la momentul tezei;
- presiunea parintilor care au asteptari foarte mari de la copiii lor;
- teama de repercursiunile unei note slabe – fie ca este vorba despre posibile ironii din partea colegilor, atitudinea profesorului respectiv sau eventuale pedepse ale parintilor.
Anuntul unei teze poate declansa in copil o stare de disconfort emotional perceputa de acesta ca un stres major. In prima faza, anxietatea poate avea chiar un efect pozitiv, in sensul in care ea pregateste organismul pentru viitoarea actiune, determinand astfel mobilizare si concentrare.
Insa, in cele mai multe cazuri, aceasta anxietate “pozitiva” devine destul de repede una negativa, demoralizatoare si un blocaj emotional care impiedica elevii sa parcurga cu succes materia.
Un nivel marit de anxietate poate afecta capacitatea de concentrare, de percepere de memorare si stocare a informatiei pe care elevii ar trebui sa o asimileze pana la momentul tezelor.
Pentru a evita stresul provocat de problemele la materiile scolare, alege un program de pregatire personalizat in functie de nevoile si abilitatile copilului tau. Pentru mai multe detalii click aici.
Cum reactioneaza copiii in conditii de stres major
Unii dintre ei isi rod unghiile, acuza dureri de cap, sunt foarte irascibili, au stari de voma sau chiar de lesin. Altii nu au pofta de mancare, dorm putin si nu reusesc sa se odihneasca, au mainile reci, transpira mai mult ca in celelate zile.
In cele ce urmeaza, va propunem cateva recomandari pentru ca parintii sa isi ajute copiii sa depaseasca teama fata de sustinerea tezelor.
1. Cum gestionam presiunea Notelor Bune
Notele bune sunt o componenta foarte importanta a oportunitatilor pe care le vor avea copiii. Noi parintii ne temem de consecintele notelor slabe pentru viitorul lor si acest lucru ne predispune la folosirea motivatiilor negative (“Daca nu iei nota X, patesti Y”).
Prin urmare, trebuie sa ne concentram pe obiectiv (sa invete cu spor) si instrumentele cele mai eficiente in atingerea acestuia. Desi tentatia poate fi mare, evitati sa repetati copilului consecintele negative ale unei note mici, mai ales atunci cand observati semnele stresului major asupra acestuia. Elevii sunt deja constienti de efectele negative asupra mediei si admiterii la liceul sau facultate.
Daca veti considera necesar, puteti purta din timp o discutie lamuritoare, insa cu calm si motivare pozitiva (“Stiu ca poti, trebuie doar sa te organizezi. Te voi ajuta si voi fi alaturi de tine”).
Trebuie sa deveniti o sursa se sustinere pentru ca fiecare copil sa se simta increzator in fortele proprii si sa aiba spor la invatat, fara presiuni suplimentare care nu ii vor fi de folos in a obtine rezultatele dorite.
2. Alimentatia si odihna sunt foarte importante
Parintilor le revine sarcina de a fi atenti la regimul alimentar si la odihna scolarilor. In acesta perioada solicitanta e important ca parintii sa se asigure ca, din meniul copilor lor, nu fac parte alimente si bauturi cu efect puternic energizant. O dieta echilibrata in vitamine si minerale asociata cu un somn bun si odihnitor pot avea efecte benefice asupra starii fizice si psihice a elevilor.
Foarte multi copii obisnuiesc ca, in noaptea dinaintea tezelor, sa inlocuiasca odihna cu studiul. Din pacate, astfel se predispun la “momente blank” in timpul examinarii. Aceste momente in care nu-si aduc aminte nimic din materia parcursa, survin din cauzalipsei de oxigenare a creierului provenita din absenta odihnei.
3. Planificarea ne scapa de emotii
Parintii pot sprijini copiii in planificarea mai eficienta a studiului materiei pe care o au de invatat elevii. Impreuna pot alege un loc potrivit, ambianta, materialele necesare, intervalele de timp optime atat pentru lucru, cat si pentru pauze, impartirea materiei la timpul ramas pana la momentul tezei si alte metode de indrumare pentru a ne asigura ca isi vor atinge obiectivul.
4. Fiecare copil invata diferit
Parintii isi pot sfatui copiii sa incerce diverse modalitati de invatare precum: citire rapida, lecturare, subliniere, scheme, rezumat, revizuire. Aproape de finalul pregatirii la materia respectiva, parintele poate interpreta rolul profesorului si poate verifica, in acord cu elevul, ce s-a reusit a se asimila.
5. Atitudinea este decisiva in obtinerea succesului.
O asemenea atitudine vine din increderea in fortele proprii. Copiii devin increzatori in ei insisi, atunci cand se simt stapani pe cunostintele lor. “A invata” se transforma intr- o deprindere placuta din momentul in care copiii inteleg “de ce” invata. A-i motiva pe copii sa invete este o constructie care implica participarea profesorilor si a parintilor. Profesorii dedicati, pasionati de vocatia lor, vor contribui in mod implicit la evolutia optima a scolarilor. La fel se intampla si in cazul parintilor dedicati care inteleg sa fie flexibili si empatici cu ceea ce traiesc, simt si doresc copiii generatiei actuale.
6. Tehnologia si accesul la informatii
Scolarii zilelor noastre au la dispozitie mult mai multe instrumente de cunoastere, de asimilare a informatiei care sa-i ajute sa obtina rezultate extraordinare. Astazi elevii pot accesa oportunitati de educatie cu totul altfel fata de cele existente atunci cand parintii lor erau elevi. Ei isi pot stabili traseul educational pornind de la identificarea talentelor, valorilor, personalitatii si planurilor lor de viitor.
Cum te putem ajuta noi
In cadrul Centrelor VictoriaEdu (Bucuresti – Lujerului, Unirii, Victoriei) incepem lucrul cu copiii printr-o evaluare a cunostintelor (intelegem astfel unde trebuie sa ne concentram eforturile in pregatire), a stilului individual de invatare (identificam astfel ce strategii si instrumente educationale sunt potrivite acelui copil) si a personalitatii acestuia (intelegem valorile si mecanismele care sunt relevante pentru acel copil). Impreuna cu parintele si elevul, stabilim obiectivul, identificam etapele intermediare si facem planul personalizat de pregatire.
Cu spirjinul specialistilor psihopedagogi, copiii pot sa-si descopere stilul personal de invatare (vizual, autitiv sau kinestezic) si pot dobandi tehnici si instrumente de invatare specifice astfel incat stresul oricarei forme de evalure (teze,examene) sa fie inlaturat.
Te asteptam impreuna cu copilul tau in Centrele VictoriaEdu din Bucuresti (Lujerului, Unirii, Victoriei). Detalii de contact aici.
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.