Dialog Digi24: Despre regandirea sistemelor educationale

Dialog Digi24: Sistemul de invatamant romanesc

Catalin Dicu, co-fondatorul Centrelor VictoriaEdu, a fost invitat in platoul Digi24 in emisiunea ”24 de minute”  moderata de jurnalistul Digi24 Mariana Pop pentru a discuta despre sistemul de invatamant romanesc si reinventarea acestuia in contextul suplimentarii bugetului alocat Educatiei.


Iata principalele puncte ale discutiei.

 

Cum anume functioneaza Centrele VictoriaEdu? Cum se diferentiaza fata de alte centre de meditatii si cursuri?
Centrele VictoriaEdu ofera sedinte de meditatii pentru elevi de clasele 4-12 (toate materiile scolare), cursuri de limbi straine pentru copii si adulti (Engleza, Franceza si Germana), cursuri pentru dezvoltarea personala a copiilor (Orientare Vocationala, Managementul Invatarii si Leadership).

 

Cum sunt pregatiti elevii in cadrul Centrelor VictoriaEdu?
Prin ©Metoda VictoriaEdu ce combina elemente din psihologie, pedagogie, managementul calitatii si din pregatirea sportivilor de performanta. ©Metoda VictoriaEdu presupune 4 pasi: Evaluare, Personalizare, Instruire si Validare. Programul de instruire este personalizat si se desfasoara in grupe de maxim 4 elevi pentru materii de baza si 8 elevi pentru limbile straine.

 

In cadrul Centrelor VictoriaEdu cum anume se determina interesele copiior?
Cu ajutorul programului de orientare vocationala se realizeaza o evaluare a valorilor, aptitudinilor si intereselor fiecarui elev. Se determina astfel cum se regasesc valorile si aptitudinile personale in diverse meserii, factorii care influenteaza alegerea meseriilor si studiile necesare practicarii acestora.

 

Care sunt avantajele consilierii vocationale de la varste fragede?
Orientarea vocationala clarifica pasii necesari (traseul educational) pentru atingerea obiectivelor profesionale. Practic este un dialog permanent intre parinti, copii si dascali prin intermediul caruia elevii isi descopera personalitatea, valorile, interesele si sunt indrumati pentru a le transforma in alegerea carierei profesionale care li se potriveste cel mai bine.  Astfel motivatia de a invata creste. Elevul poate lua decizii in cunostinta de cauza, dobandeste abilitatea de a-si indentifica propriile puncte tari si puncte slabe si isi realizeaza un plan de lucru pentru prezent si un plan pe termen lung in vederea atingerii obiectivelor sale.

 

Exista astfel de programe de consiliere in scolile publice?
Exista, dar se aloca o singura ora pe an dedicata consilierii si orientarii profesionale (in responsabilitatea dirigintelui de clasa), ceea ce este insuficient pentru ca acestea fac parte dintr-un proces continuu de formare, dialog si indrumare a elevilor.

 

Cum credeti ca se raporteaza sistemul de invatamant romanesc la sistemele din occident, precum cel din Danemarca sau Finlanda?
Sistemul de invatamant romanesc este axat pe profesor, pe cand cele din Danemarca si Finlanda (dar si alte tari) se concentreaza pe elev si pe interesele acestuia – punandu-se accentul pe descoperirea din timp a abilitatilor fiecarui elev si indrumarea spre cariera potrivita. Strategia Centrelor VictoriaEdu se bazeaza tocmai pe plasarea copiilor in centrul actului educational si personalizarea lucrului cu fiecare copil in functie de personalitatea si stilul individual.

 

Ce ar trebui schimbat sau perfectionat in sistemul de invatamant romanesc?
Sistemul de invatamant romanesc are nevoie de profesori pasionati, dascali in adevaratul sens al cuvantului, care sa reprezinte modele pentru copii. Pentru a reusi sa formezi tinere caractere, trebuie mai intai sa ii inspiri, sa le captezi atentia, iar metodele de invatare trebuie sa se axeze pe elev, pe interesele si abilitatile acestuia.
Cum priviti faptul ca elevii au ajuns sa isi evalueze ei profesorii sau sa protesteze in scoala? Dar faptul ca isi pot aduce in clase telefoanele mobile?
Metoda evaluarii profesorului este una foarte buna. In Centrele VictoriaEdu profesorii sunt evaluati atat de elevi, cat si de parinti. Fara un feedback obiectiv de la clientii nostri nu avem cum sa imbunatatim performantele profesorilor nostri. In ceea ce priveste telefoanele mobile, acestea reprezinta modul lor de socializare. Profesorii nostri sunt incurajati sa interactioneze prin intermediul platformelor de socializare pentru a intelege mai bine generatia pe care o pregatesc.
Credeti ca este bine ca elevii sa faca alegerile sau sa existe o uniforma purtata de toti?
Cred ca uniforma poate fi  un element de mandrie si motivatie, atat timp cat reprezinta traditia si rezultatele unei insitutii de invatamant. Uniforma scolara nu ar trebui privita ca un instrument nivelator pentru copii (eliminarea diferentelor sau individualitatii elevilor), ci ca un instrument de unificare, un set de valori comune care unesc elevii si profesorii dincolo de particularitatile fiecaruia. Blazonul Centrelor VictoriaEdu evidentiaza valorile si principiile noastre, inspira si uneste membrii si indeamna la obtinerea victoriilor prin educatie.

 

Ce parere aveti despre elevii din scolile profesionale care au rezultate mai slabe?
Vina rezultatelor slabe este pasata scolilor profesionale, care la randul lor o paseaza pietei muncii. Segmentul de mijloc asigura puterea unei natiuni si competentele profesionale ale fortei de munca viitoare. Exista cele doua extreme: olimpicii (dar care, de cele mai multe ori, pleaca apoi in strainatate) si cei foarte slabi (corigenti si repetenti). Insa marea majoritate a elevilor sunt la mijloc. Este foarte important sa ne concentram pe acest segment majoritar, sa gasim solutii pentru a le asigura un progres scolar continuu, sa depunem eforturi sa reducem cat mai mult extrema slaba si sa gandim strategii pentru a retine in tara extrema performanta (olimpicii).

 

Ce parere aveti despre salariile profesorilor din invatamantul romanesc?
Pentru ca profesorii sa poata preda si sa ii poata inspira pe copii trebuie sa fie in zona de confort financiar. Consider ca o restructurare a sistemului ar fi benefica si pentru profesori, cat si pentru sistem. Profesorii trebuie sa primeasca venituri pe masura efortului pe care acestia il depun si cu siguranta exista mult spatiu de imbunatatire a situatiei curente. Insa reformarea sistemului de invatamant trebuie sa contina obligatoriu alte doua componente in acelasi timp cu marirea salariilor profesorilor: centrarea invatamantului pe interesul copiilor si indicatori de performanta pentru profesori.

 

Te invitam impreuna cu copilul tau la o testare gratuita pentru a afla mai multe despre Centrele VictoriaEdu si despre problemele reale cu care se confrunta elevul la materiile scolare. Alege Centrul cel mai aproape de tine prin click aici si programeaza o testare gratuita.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.