Profesorul de antreprenoriat – Catalin Dicu
A renuntat la o cariera in top management si a patruns pe drumul antreprenoriatului, dupa ce a pus bazele unui business in domeniul educatiei. Catalin Dicu, fondatorul centrului de educatie da Vinci vorbeste pentru Biz despre provocarile antreprenoriatului, despre imbunatatirea sistemului educational si despre piata meditatiilor din Romania.
Lansata in 2013, compania cu sedii in Bucuresti ofera meditatii pentru copii de gimnaziu, liceu, dar si cursuri de orientare vocationala, limbi straine, inclusiv pentru adulti si depune eforturi constante sa aduca plus – valoare sistemului educational romanesc printr-o metoda proprie, unica bazata pe un program personalizat de pregatire pentru fiecare elev, folosind elemente din psihologie, psihopedagogie, managementul calitatii si pregatirea sportivilor de performanta.
Cand si cum a luat nastere ideea din spatele centrului privat de educatie da Vinci?
Este o dorinta mai veche, dar am inceput sa ma gandesc mai serios la proiectul Centrului educational da Vinci in 2012 cand am inceput sa ma documentez si sa adun informatii despre piata serviciilor educationale. In primavara lui 2013 am demarat un studiu de piata si in toamna am inceput activitatea. Am dorit sa ma implic si sa contribui permanent si activ la transformarea comunitatii in care traiesc si, in acelasi timp, sa am propria afacere, iar experienta acumulata in cele doua domenii m-a determinat sa incep sa construiesc un business in domeniul educatiei copiilor, prin care sa incerc sa contribui cat de putin la iesirea din paradigma in care se afla invatamantul romanesc, extrem de daunatoare pentru societatea noastra.
Care sunt planurile pe termen mediu si scurt pe care le aveti cu centrul? Dar cele pe termen lung?
In primul rand dorim sa facem cunoscute serviciile Centrului da Vinci si sa oferim posibilitatea pentru cat mai multi elevi sa beneficieze de avantajele metodei noastre de educatie. Pe termen lung dorim sa construim o retea nationala de centre de pregatire care sa constituie o alternativa importanta, originala pentru educatia si pregatirea suplimentara a copiilor, fie ca vorbim de remediere, imbunatatire sau excelenta in ceea ce priveste rezultatele scolare. Ne dorim sa cream un loc unde copiii sa vina sa invete cu bucurie, sa-si descopere vocatia si sa se dezvolte pe plan personal. Pe termen lung vrem sa ne extindem atat in Bucuresti cat si in alte orase cu potential unde vom identifica parteneri cu ajutorul carora sa implementam modelul de business in sistem de franciza. In prezent suntem in cautare de parteneri care doresc sa devina antreprenori in acest domeniu.
Ne puteti da mai multe detalii despre metoda de invatare da Vinci? Poate fi aplicata si de adultii care vor sa invete?
Metoda da Vinci este unica, diferentiindu-ne de alte institutii similare. Aceasta combina elemente din domeniile psihologiei, psihopedagogiei, sistemelor de management al calitatii si pregatirii sportivilor de performanta, fiind inregistrata si protejata de legea dreptului de autor. Personalul, profesorii si psihologii da Vinci sunt pregatiti si instruiti sa acorde asistenta si instruire, respectand cei 4 pasi specifici Metodei da Vinci: evaluare, personalizare, instruire si validare. Mediul de invatare si motivatia constituie doi catalizatori importanti ai procesului de educatie desfasurat in centrele da Vinci, motivatia invatarii fiind masurata cu ajutorul chestionarelor de autoevaluare. Metoda da Vinci are la baza personalizarea programului de instruire si pregatirea, in functie de nevoile fiecarui elev. Pregatirea se desfasoara in grupe de maximum 5 elevi pentru materiile de baza si 8 elevi pentru limbile straine, incurajand o competitie pozitiva intre membrii grupului astfel incat toti elevii sa obtina rezultate cat mai bune, sa interactioneze unii cu ceilalti, sa lucreze in echipa si sa obtina performante maxime in momentele in care acest lucru este necesar. Evolutia si interactiunile dintre membrii grupului sunt urmarite de catre personalul specializat al centrului da Vinci, grupurile fiind alcatuite astfel incat membrii lor sa poata sa-si atinga potentialul maxim si obiectivele stabilite. Planul personalizat de instruire (PPI) are la baza informatiile obtinute cu ocazia evaluarilor initiale si formative. Acesta urmareste remedierea lacunelor, specifica metodele didactice adecvate stilului de invatare si nivelulului de cunostinte, contribuind la monitorizarea procesului de instruire al fiecarui elev. Metoda poate fi aplicata si adultilor in egala masura. Pentru aceia care vor sa invete o limba straina sau pentru cei care nu au reusit sa promoveze examenul de bacalureat, Metoda da Vinci ii poate ajuta sa isi stabileasca si sa isi realizeze obiectivele propuse. (Pentru adulti, Centrele noastre ofera cursuri de limba engleza, limba franceza si limba germana.)
Care sunt principalele tendinte din piata mediatiilor din Romania si care sunt particularitatile acesteia?
Piata meditatiilor este una extrem de fragmentata, in care activeaza atat centre de pregatire cat si foarte multi profesori care ofera meditatii la domiciliul lor sau al elevilor. Trebuie sa recunoastem ca este un domeniu cu un grad ridicat de evaziune fiscala datorat in mare parte fragmentarii deosebit de mari a pietei si a barierelor mici de intrare ale acestui business, practic inexistente in cazul profesorilor care decid sa faca din meditatii o afacere. Nici din punct de vedere etic, lucrurile nu stau prea bine, iar codul etic al profesorilor, care ar fi trebuit sa aiba impact in acest domeniu, nu si-a dovedit inca utilitatea. Ne intalnim cu multe situatii in care parintii si copiii devin “clienti” captivi. Ne aflam intr-o paradigma in care normalitatea este sa facem meditatii cu profesorul de la clasa, sa obtinem note bune sau diplome si sa platim pentru asta, fara ca nivelul de cunostinte dobandite sa mai fie atat de important. Mai mult, gasim normal ca in aceasta activitate sa existe venituri neimpozitate. Eu sper sa putem iesi din aceasta paradigma extrem de nociva pentru copiii nostri si sa putem astfel beneficia de o educatie corecta, pe care sa o transmitem generatiilor viitoare cu ajutorul segmentului care are cea mai mare responsabilitate sa faca acest lucru, profesorii, dar si cu ajutorul parintilor care trebuie sa inteleaga in cele din urma ca nu este bine sa cumpere notele copiilor lor. Acest ajutor, eficient pe termen scurt, nu-i va ajuta pe copiii lor sa fie competitivi pe piata muncii.