Lumea de astazi, asa cum o traim si o simtim, era greu de anticipat in urma cu 15- 20 de ani. Cu toate acestea, nivelul de conectivitate de care ne bucuram in prezent a fost pregatit de o serie de evenimente remarcabile pentru acea vreme, din domeniul tenologiei. Se cere deci, in acest context, sa discutam despre succesul tinerilor si ce presupune acesta.
In 1997 Garry Kasparov, campion mondial la sah timp de 15 ani, a fost invins pt prima oara de o inteligenta artificiala intr-un meci de sah, computerul IBM, Deep Blue. Tot in acea perioada, compania Yahoo! lansa pe piata produsul “Yahoo Mail” facilitand ulterior si aparitia “Yahoo Messenger”. Acestea au anticipat cu usurinta ceea ce s-au numit mai tarziu Skype, Facebook si WhatsApp. Unii dintre titanii lumii tech, Serghei Brin si Larry Page au inregistrat domeniul ”google.com” influentand internetul de astazi mai mult decat ne-am fi putut imagina.
Suntem in pragul unei revolutii tehnologice, considerata a fi “a IV-a revolutie industriala “ care va transforma in mod fundamental modul in care traim si muncim. Cunoscuta drept Industry 4.0, “revolutia” ne va aduce un nivel avansat de cunoastere in domenii precum: robotica, inteligenta artificiala, transportul autonom, biotehnologie, genomica. Acest avans al cunoasterii va fi insotit atat de crearea locurilor de munca, cat si de deplasarea acestora in functie de evolutia viitoare a factorului demografic.
World Economic Forum, a raportat ca pana in 2020, 35 % din aptitudinile considerate in prezent importante la locul de munca se vor schimba iar 65% dintre copiii care intra in scoala primara astazi, vor ajunge sa practice job-uri care nu exista inca.
Cu noile tehnologii si modalitati de lucru, se estimeaza ca cele mai apreciate calitati la locul de munca vor fi creativitatea si talentul. Ceea ce este sigur, este faptul ca, pentru a tine pasul cu prezentul, asa cum se configureaza el in viteza coplesitoare a transformarilor sociale, forta de munca va trebui sa-si regandeasca acumularea competentelor potrivite. Educatori, guverne si companii sunt chemati sa –si asume un rol activ in formarea viitoarei forte de munca.
Un top realizat de expertii de la Davos (WEF) estimeaza ca aptitudinile considerate necesare in obtinerea joburi-lor viitoare, sunt:
1. Solutionarea problemelor complexe (complex problem solving)
2. Gandire critica (critical thinking)
3. Creativitate (creativity)
4. Managementul resurselor umane (people management)
5. Coordonare cu ceilalti (co-ordinating with others)
6. Inteligenta emotionala (emotional intelligence)
7. Capacitatea de a judeca si lua decizii (judgment and decision making)
8. Orientare catre servicii (service orientation)
9. Negociere (negotiation)
10. Flexibilitate cognitiva (cognitive flexibility)
In plus fata de anumite aptitudini necesare, siguranta in fortele proprii si un plan pe termen lung realizat in functie de nevoile si atuurile elevului, il vor ajuta pe acesta sa isi construiasca un viitor de succes. Aceste subiecte sunt dezvoltate in cadrul Cursurilor de Dezvoltare Personala (Orientare Vocationala, Leadership si Managementul Invatarii) disponibile in Centrele VictoriaEdu din Bucuresti.
Crearea de noi locuri de munca, cu siguranta, nu va fi un proces uniform. Expertii in domeniul resurselor umane sustin ca doua treimi din locurile de munca actuale vor disparea, cele mai multe posturi pierdute sunt preconizate a fi functii de birou, precum cele din administratie. Cel mai probabil, noi roluri vor aparea in stiinte, tehnologie, inginerie, matematica. Pentru tinerii interesati in alegerea unei facultati, recomandarile sunt pentru domeniile: stiinta si tehnologie (STEM).
Construirea unui viitor de succes este o optiune gandita in mod temeinic inca din anii de scoala. Tinerii din ziua de astazi formeaza o generatia care a inteles impactul tehnologiei asupra mediului social global in care adaptarea este o necesitate.
Cei mai multi dintre ei investesc continuu in educatia lor intrucat au constientizat ca dezvoltarea si transformarea lumii lor se masoara cu unitatea cunoasterii. Capacitatea de a fi adaptabil la dinamica pietei muncii este in sine o constructie la care se lucreaza inca din anii de scoala si presupune mai intai de toate, dobandirea unui anumit nivel de cunostinte dar si cunoastere de sine.
Mare parte din tinerii de astazi sunt sprijiniti de mici de adutii din viata lor, sa isi descopere preferintele, hobby-urile, aptitudinile. Cei mai buni profesionisti sunt cei care sunt pasionati de meseria lor, de aceea e important ca parintii sa sprijine educatia propriilor copii plecand de la felul lor de a fi, preferintele si abilitatile acestora. Astfel vor deveni niste adulti care isi vor alege o cariera profesionala fiind constienti de ce stiu, pot si isi doresc sa faca. Creativitatea, talentul si nivelul de cunoastere vor fi cele care ii vor propulsa spre atingerea obiectivele lor profesionale.
Stim ca fiecare parinte este preocupat de binele copilului lui si isi doreste ca acesta sa aiba succes in viata, sa aiba o meserie buna si sa fie implinit.
Va invitam astfel la cursurile noastre de Orientare Vocationala (organizate de mai multe ori in timpul anului) in cadrul carora copiii isi vor descoperi interesele, valorile, aptitudinile si vor invata, cu sprijinul unui specialist psihopedagog, cum sa-si alcatuiasca propriul traseu educational, dar si un plan de cariera care sa ii ajute in viitoarea profesie.
Pentru inscrieri si detalii click aici.
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.